Skønlitterær Synopsis

 

Skriv en synopsis og gør dig selv en tjeneste. Det er måske ikke det sjoveste i verden, men det øger din chance for at få dit manuskript antaget her hos os, da vi så hurtigere ser din geniale idé, og også bedre kan hjælpe dig med at få den til at fremstå endnu skarpere i redigeringsprocessen frem mod din færdige bog.

 

Vi har herunder lagt en skabelon til en synopsis op. Denne bedes du følge, så vi ved, hvad du vil med din bog, hvad den handler om, hvem der er med, hvad plottet er osv.

 

3 tommelfingerregler når du skriver en synopsis:

 

1: Nævn maks. tre personer med navn: hovedpersonen, ‘skurken’(hovedpersonens primære modpart) og en signifikant tredjepart. Alle andre skal benævnes med deres rolle(chaufføren, lægen osv.).

 

2: Afslør slutningen. Hele ideen med en synopsis er at vise os, at du kan fortælle en historie fra start til slut – og slutningen er til slut:)

 

3: Hold dig til hovedplottet. Én side er ikke meget, så hold dig til hovedplottet, da det er dét, der skal bære din historie, og derfor er det vigtigste at få overbevist os om er genialt.

 

God fornøjelse!

 

 

Indledning:

–    Et billede eller scenarie, der iscenesætter historien.

 

I en galakse langt, langt væk…

 

Introduktion af hovedpersonen:

–    Hvem er hovedpersonen? Beskriv ham/hende med få ord og fortæl hvad vedkommende vil.

 

Luke Skywalker, en naiv bondedreng med en forkærlighed for robotter…

 

Handlingskatalysator:

–    Hvilken handling/beslutning tvinger hovedpersonen til at agere.

 

Da han køber to robotter, finder han en besked på den ene; en besked fra en prinsesse, der trygler om hjælp…

 

Fortællemæssigt vendepunkt 1(der kan jo være flere og de skal i så fald med):

–    En handling udført eller en beslutning taget af hovedpersonen, der ændrer fortællingens retning. Når først handlingen er udført eller beslutningen taget, er der ingen vej tilbage.

 

Da Luke vender tilbage til sin farm, opdager han, at hans familie er blevet dræbt, og han beslutter sig for at slutte sig til Jedi-ridderne.

 

Konflikter og Personer:

–    Efter at fortællingen har ændret retning møder hovedpersonen nye mennesker, oplever sit nye liv og møder måske historiens skurk(hvis der er sådan en i din historie).

 

Luke og Ben(Lukes mentor) hyrer en pilot og forlader Lukes hjem-planet. De flyver hen til Dødsstjernen, der er Darth Vaders og Emperiets base.

 

Konflikten eskalerer:

–    Hvilken handling eller hændelse får den centrale konflikt til at eskalere.

 

Da de er ombord på Dødsstjernen finder de ud af, at prinsessen bliver holdt til fange på den. De laver en plan og forsøger at udføre den.

 

Sejren ligger lige for, men så… :

–    Det virker til, at hovedpersonen er lige ved at vinde, men så sker der noget: Skurken vender kampen og virker stærkere end nogensinde før.

 

Efter de har befriet prinsessen, forsøger Luke og gruppen at slippe væk fra Dødsstjernen. Ben ofrer sig selv, så gruppen kan flygte. Darth Vader dræber ham. Den decimerede gruppe flygter i deres rumskib.

 

Hovedpersonens følelsesmæssige lavpunkt:

–    Hovedpersonen må kæmpe sig tilbage fra hans/hendes følelsesmæssige lavpunkt, så den endelige sejr kan vindes.

 

Luke er knust over Bens død, men er også, mere end nogensinde før, fast besluttet på at nedkæmpe Darth Vader. Han slutter sig til rebellerne og hjælper dem med at planlægge et angreb på Dødsstjernen.

 

Klimaks:

–    Den sidste kamp mellem hovedpersonen og skurken; det fortællemæssige højdepunkt.

 

I den altafgørende kamp mellem Rebellerne og Emperiet kommer Rebellerne under hård beskydning. Luke er med i det sidste angreb, de kan sende afsted, og med Ben og Kraftens hjælp får han sendt et dødbringende skud afsted, der får Dødsstjernen til at eksplodere.

 

Forløsning:

Åben eller lukket slutning? Skal alle ender bindes af, eller skal der efterlades uforløste handlingsforløb, der måske peger videre frem mod en efterfølger?